Gisteren was onze collega Nick Boersma, Programmamanager Risk Factory, als spreker aanwezig bij het rondetafelgesprek ‘Misleidende influencers’ van de vaste commissie Digitale Zaken van de Tweede Kamer. Jongeren worden niet altijd op een positieve manier beïnvloed door online influencers. Tijdens het rondetafelgesprek werd gesproken met onder meer toezichthouders, wetenschappers, maatschappelijke organisaties en influencers.
Leren door beleven
De Risk Factory was uitgenodigd als voorbeeld van hoe educatie, richting deze doelgroep, op een bewezen effectieve manier ingezet wordt. Daar waar veel preventieve projecten of campagnes de focus leggen op informeren, gaat de Risk Factory een belangrijke stap verder: leren door beleven.
Onze boodschap aan de commissie Digitale Zaken:
De Risk Factory vindt het van cruciaal belang om jongeren preventief in hun kracht te zetten en handelingsperspectief te bieden voor allerlei uitdagingen waar zij, zowel online als offline, mee te maken krijgen. We doen daarbij de oproep om te investeren in een concept dat al bestaat, breed gedragen én wetenschappelijk bewezen effectief is. Zodat alle jongeren in Nederland de kans krijgen om zich voor te bereiden op hoe ze om kunnen gaan met misleidende influencers, en nog veel meer.
Het volledige gesprek kun je hier terugkijken. Op 1:00:26 start het betoog van Nick.
De position paper die voor het rondetafelgesprek is aangeleverd kun je hier inzien.